gallery/image001

Mike's autocentrum 2018

Occasions

€ 58,500

 

Handgeschakeld

1971

 

Rood

 

 

 

Prijs

Carrosserie

Transmissie

Bouwjaar

Brandstof

Kleur

Deuren

Km stand

Kenteken

ALFA ROMEO 1750 GTAM

Op basis van de Giulia Sprint GT ontwikkelde Autodelta, de racedivisie van Alfa Romeo, in 1965 een racewagen die de typeaanduiding GTA kreeg. GTA is een afkorting van Gran Turismo Alleggerita (Italiaans voor lichter gemaakte GT) en wordt nu nog gebruikt voor de sportiefste versies van de huidige modellen.

 

In 1970 werd als opvolger de GTAm geïntroduceerd, gebaseerd op de GTV 1750. In eerste instantie was de GTAm beschikbaar met een 1779cc-motor uit de 1750, maar later werd deze opgeboord tot 1985 cc. Het deel "Am" in de naam staat in dit geval voor "America". Vanwege de nieuw geïntroduceerde hogere minimum gewichtseis voor de autosport, had de GTAm in tegenstelling tot de GTA een stalen koetswerk met enkele delen van kunststof,. In 1970 werd Toine Hezemans met een GTAm Europees toerwagenkampioen en versloeg daarmee de tot dan onverslaanbare geachte Ford Escort BDA’s.

 

Deze 1750 GTAm betreft een oude wedstrijdauto uit 1971 met een getunede motor, ideaal voor historische rally's. Zeker geen zenuwachtige race auto, maar eerder een snelle historische sportauto waarmee ook prima op lage toerentallen te rijden is. Vanaf lage toeren pakt de motor direct zeer levendig op en is erg toeren vriendelijk. De motor is volledig uitgewogen, gebalanceerd en heeft een licht vliegwiel waardoor met gemak 7.500 tpm gedraaid kunnen worden. De motor voelt dan ook zeer krachtig aan met veel koppel in een breed toerengebied.

 

De auto is al bijna 30 jaar in familiebezit en heeft al die tijd in de opslag gestaan. Twee jaar geleden is ie weer tevoorschijn gehaald en is ie helemaal opnieuw opgebouwd waarbij de originaliteit zoveel mogelijk behouden is. Kosten nog moeite zijn gespaard. Uiteraard is alle techniek volledig gereviseerd (motor, versnellingsbak, achteras, differentieel, onderstel, remmen, stuurhuis, etc). Na restauratie heeft de auto slechts 1.600 kilometer gereden.

 

Het bijzondere is dat de auto vol met allerlei speciale Autodelta wedstrijd modificaties uit de jaren 70 zit. Daar waar mogelijk is dan ook geprobeerd deze te behouden. Daar waar dit niet meer mogelijk was zijn deze vervangen door nieuwe originele onderdelen danwel zijn deze in detail nagemaakt.

Onderstaand een kleine greep uit de specificaties:

 

- dikke Autodelta aluminium radiateur

- aluminium oliekoeler

- 2 dubbele 45 Weber carburateurs met gebogen kelken en Autodelta airbox

- spaghetti uitlaatspruitstuk met Autodelta zij-uitlaat

- brede GTAm spatborden rondom

- brede aluminium 'Technomagnesio' velgen met nieuwe banden

- gereviseerde achteras en differentieel met korte overbrenging en sper

- ge-upgrade remmen voor en achter (incl. nieuwe schijven en blokken)

- gewapende teflon remslangen (nieuw)

- gescheiden remsysteem met paddlebox (volledig instelbaar)

- hydraulische handrem

- houten sportstuur

- kuipstoeltjes

- 5-punts racegordels

- rolkooi (volledig originele interieur bekleding behouden in auto)

- hoofdstroomschakelaar

- aparte schakelaars voor ontsteking en benzinepompen

- 2 elektrische benzinepompen en separate benzinefilter in kofferbak

- kunstof reservewielbak met aluminium afdekplaat

- carterbescherming

- nieuwe Koni sport schokbrekers

- nieuwe zwaardere veren rondom (iets verlaagd, maar zeker niet te veel ivm bodemvrijheid en is ook tijdens langere ritten verrassend comfortabel)

- volledig gereviseerd onderstel (alle rubbers, lagers, keerringen, etc nieuw)

- lichtgewicht kunstof zijruiten en achterruit

- Autodelta kunstof schuifruitjes voorportieren

- aluminium wedstrijdtank met tankdop in de achterklep (idem aan de fabrieks Autodelta GTAm’s)

- nieuwe koplampen en verstralers

- alle deur- en raamrubbers vernieuwd

- elektronische ontsteking

- snelsluiters op de motorkap en kofferdeksel

- accu in de kofferbak ipv in de motorruimte voor betere gewichtsverdeling

- kort stuurhuis

- kaartleeslampje navigator

- brandblusser

- etc
 

 

Verder is de auto volledig kaal gemaakt, opnieuw gespoten en zeer strak. Het interieur is in nette staat, waarbij de historische authenticiteit zoveel mogelijk bewaard is gebleven.

 

Deze GTAm is ideaal voor deelname aan Historische Rally’s zoals de Tulpen Rally, Winter Trial of Coppa d’Europa. Zeer betrouwbaar en heerlijk sportief te rijden.

 

Vraagprijs: €58,500,- (taxatie rapport voor €70.000,-, uit 2017 aanwezig)